For å stimulere til bruk av lukkede anlegg har regjeringen fastsatt endringer i produksjonsområdeforskriften. Endringene gjør at oppdretter som har fått vedtak om reduksjon i produksjonskapasitet etter trafikklyssystemet (rødt lys), har mulighet til å utnytte den reduserte kapasiteten dersom dette skjer i lukkede anlegg.
Mulighet til å utnytte redusert kapasitet
Nærings og fiskeridepartementet sendte 20. desember 2024 på høring et forslag om bruk av nedjustert kapasitet. Forslaget gikk ut på at nedjustert kapasitet i røde produksjonsområder likevel kan nyttes i lukkede anlegg forutsatt at visse vilkår er oppfylt.
Det ble i produksjonsområdeforskriften 10. oktober 2025 tilføyd en ny bestemmelse (§ 15) som inneholder vilkårene for bruk av nedjustert produksjonskapasitet.
Vilkårene for bruk av nedjustert kapasitet
Krav om tett barriere ut mot omkringliggende miljø: Anlegget må ha en fysisk barriere som hindrer naturlig vanngjennomstrømning mellom oppdrettsvolum og omkringliggende miljø. I høringsforslaget var det diskusjon om hvor tett barrieren måtte være, og det ble etter innspill fra næringen presisert at det er tilstrekkelig med én effektiv barriere.
Ingen inntak av egg og frittsvømmende stadier av lakselus: Vanninntaket skal utformes slik at lakselus ikke kommer inn i anlegget. Høringen viste at det opprinnelige kravet om spesifikke tekniske løsninger ble erstattet med et funksjonskrav, slik at ulike teknologier kan benyttes så lenge effekten oppnås.
Slam og fôrrester skal kunne samles opp: Anlegget skal være utformet slik at slam og fôrrester kan samles opp. Etter innspill i høringen ble det åpnet for at oppsamlingen kan tilpasses ulike anleggstyper, og ikke nødvendigvis krever fullstendig oppsamling til enhver tid.
Ekstra sikring mot rømming: Det kreves dobbel sikring mot rømming, enten rundt inntak, avløp og åpninger (for stive skrog), eller på hele enheten (for andre typer innhegning). Dette ble presisert etter høringen for å sikre at alle anleggstyper omfattes.
Vurdering av om vilkårene er oppfylt skal gjøres av uavhengig og kompetent faginstans: En uavhengig og kompetent faginstans skal vurdere om vilkårene er oppfylt før kapasiteten tas i bruk. Høringen viste behov for å tydeliggjøre at verifikasjonen må være dokumenterbar og uavhengig av oppdretter.
Dersom vilkårene er oppfylt kan oppdrettere i røde produksjonsområder som har måttet redusere sin kapasitet, likevel utnytte den nedjusterte kapasiteten. Det stilles krav om ekstern verifikasjon av at produksjonsenhetene har nevnte egenskaper. Når dokumentasjon på denne verifikasjonen er sendt inn til Fiskeridirektoratet kan man starte å bruke den nedjusterte kapasiteten. Dersom bruk av nedjustert kapasitet medfører vesentlige endringer i forhold til godkjent driftsplan, må det også sendes søknad om godkjenning av disse endringene til Fiskeridirektoratet. Det forutsettes at øvrige regelverkskrav i akvakulturlovgivningen og sektorregelverket til en hver tid er oppfylt.
Produksjonsområdeforskriften § 15 inneholder videre et forbehold om at dersom det er nødvendig av hensyn til miljøet kan Fiskeridirektoratet vedta at produksjonsenhet som oppfyller vilkårene likevel ikke kan benyttes for nedjustert produksjonskapasitet. Nødvendighetskravet er ikke ment å tolkes strengt, idet enhver miljøpåvirkning utover null anses som uønsket.
Adgangen i § 15 gjør at nedjustert produksjonskapasitet kan nyttes når produksjonen ikke medfører en uønsket miljøpåvirkning. Lukkede anlegg beskytter omkringliggende miljø fra oppdrettsfisken og medfører dermed en betydelig mindre miljøpåvirkning, særlig med hensyn til rømming, lus og utslipp fra anlegg. Insentiv til å ta i bruk lukkede anlegg er dermed et formålstjenlig grep for å bringe oppdrettsnæringen inn på et mer bærekraftig kurs.
##Hva betyr dette for aktørene?
For oppdrettere i røde områder gir ordningen en reell mulighet til å opprettholde produksjonsnivået ved å investere i lukkede anlegg. For leverandører og investorer øker etterspørselen etter løsninger som dokumentert reduserer miljøpåvirkning. Dokumentasjonsløp og samordning mot myndighetene blir avgjørende for å utnytte ordningen raskt.