I sommer vedtok Stortinget Finansdepartementets forslag om avvikling av ordningen med skattetrekkskonto fra 1. januar 2026. For kausjonsforsikringsselskapene betyr dette slutten på et etablert produktområde – garantier for skattetrekkskonto. Denne artikkelen gir en kort oversikt over det juridiske bakteppet, praktiske konsekvenser og hva garantister bør være oppmerksomme på i overgangsperioden.
1. Dagens ordning
Arbeidsgivere som utbetaler lønn har plikt til å foreta forskuddstrekk i de ansattes lønn. Dette følger av Lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav (skattebetalingsloven) § 5-4. I praksis innebærer det at arbeidsgiver krever inn skatt fra arbeidstakeren på vegne av det offentlige.
Skattetrekk gjennomføres i to trinn. Trekket skal først beregnes av arbeidsgiveren ved at skattekortet anvendes på trekkgrunnlaget i henhold til bestemmelsene i skatteforskriften §§ 5-8 flg. Deretter, skal trekkbeløpet "holdes tilbake", slik at arbeidstaker får utbetalt nettobeløpet.
Trekkbeløpet som tilbakeholdes, tilhører skatte- og avgiftskreditorene og dette skal etter hovedregelen settes inn på en særskilt skattetrekkskonto senest første virkedag etter lønnsutbetaling, jf. § 5-12 . Deretter, trekkes beløpet fra skattetrekkskontoen ved forfall. Trekkbeløpet betales til Skatteetaten seks ganger i året, med forfall den 15. i måneden etter hver tomånedlig termin.
Selv om skattekontoret ikke kan trekke på skattetrekkskontoen forut for forfall, må arbeidsgiver innbetale til kontoen løpende. Arbeidsgiver kan heller ikke disponere over trekkbeløpet uten samtykke fra skattekontoret, jf. § 5-12 tredje ledd.
Vilkåret om at arbeidsgiveren skal holde trekkbeløpet tilbake, er ikke oppfylt ved at det rent regnskapsmessig gjennomføres et trekkbeløp som det ikke er dekning for, jf. Rt.1961 s. 68. Trekkbeløpet skal være disponibelt på skattetrekkskontoen til enhver tid.
Et alternativ til skattetrekket, som gir arbeidsgiver en økt likviditet, er at arbeidsgiver istedenfor skattetrekkskonto etter § 5-12 annet ledd, kan velge å stille garanti fra foretak som har rett til å drive finansieringsvirksomhet etter finansforetaksloven. Garanti skal i tilfelle, foreligge ved lønnsutbetaling.
2. Endring fra 1. januar 2026
Fra og med 1. januar 2026 skal forskuddstrekket ikke lenger settes inn på en skattetrekkskonto. I stedet skal arbeidsgiver betale forskuddstrekket direkte til Skatteetaten senest første virkedag etter lønnsutbetalingen. Arbeidsgiver skal rapportere dato for lønnsutbetaling.
Endringen er vedtatt i Prop. 91 L (2024 –2025) og behandlet i Innst. 469 L (2025-2025) fra finanskomiteen. Samtidig oppheves også muligheten for å stille garanti som et alternativ til skattetrekkskonto.
Skatteetaten har presisert overgangen slik:
«1. januar 2026 gjelder både ny og gammel ordning. Det betyr at du skal betale 6. termin 2025 den 15. januar 2026 fra skattetrekkskontoen. Samtidig skal forskuddstrekk for januar 2026 betales senest første virkedag etter lønnsutbetalingen. Fra januar 2026 bør regnskapssystemet støtte løpende betaling av forskuddstrekk.»
Endringen skal ifølge Finansdepartementet legge til rette for effektivisering og forenkling av systemet for forskuddstrekk gjennom nye digitale løsninger. Det er også pekt på at forslagene vil styrke Skatteetatens kontroll med trekkplikten. Endringen kan virke likviditetsbegrensende for arbeidsgivere som benytter seg av garantialternativet.
3. Konsekvenser for garantiene
Når ordningen avvikles, bortfaller samtidig behovet for garantier knyttet til skattetrekkskontoen. I henhold til Finanskomiteens innstilling skal § 5-12 oppheves i sin helhet. For kausjonistforsikringsselskapene innebærer dette:
- Avvikling av produkt: Garantier for skattetrekkskonto vil ikke lenger være etterspurt etter siste termin er gjort opp i januar 2026.
- Overgangsperiode: Garantier må fortsatt løpe frem til 15. januar 2026, da siste innbetaling fra skattetrekkskonto skal skje.
- Diaog med kunder: Forsikringsselskapene bør kommunisere tydelig med arbeidsgivere om tidspunkt for garantiens opphør, slik at dekningen ikke avsluttes for tidlig.
4. Praktiske implikasjoner
Dette blir de praktiske implikasjonene for de involverte aktørene:
- Arbeidsgiver som benytter skattetrekkskonto, vil ikke lenger motta renteinntekter fra midlene som i dag står på kontoen.
- Arbeidsgiverne må sikre at regnskapssystemene deres støtter løpende innbetaling av forskuddstrekk fra januar 2026 og at nødvendige fullmakter tildeles nye systemleverandører.
- Arbeidsgiver må ta høyde for at lønn og forskuddstrekk skjer samtidig ved sin likviditetsberegning.
- Forsikringsselskapene må planlegge en kontrollert utfasing av garantiene, inkludert rutiner for opphør og informasjon til kundene.
- Forsikringsselskapet må vurdere hvordan kapasiteten kan kanaliseres til andre garantiprodukter ettersom premievolumet fra det konkrete produktet vil gradvis falle bort i løpet av 2025-2026.
5. Avslutning
Avviklingen av skattetrekkskonto er et ledd i digitaliseringen av innkrevingssystemet, men markerer også slutten på et klassisk produktområde for kausjonsforsikringsselskapene. For garantistene er det avgjørende å sikre ryddig avvikling og presis opphørstidspunkt – samtidig som de griper muligheten til å styrke andre deler av kausjonsmarkedet.
Dersom du eller ditt selskap har spørsmål om de nye reglene eller trenger bistand i forbindelse med avviklingen, er Kvale Advokatfirmas skatte- og forsikringseksperter klare til å hjelpe med alt som trengs.