Redegjørelsen etter åpenhetsloven – og et skuffet Forbrukertilsyn

Lesetid: 2 min

Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022, og mange av virksomhetene omfattet av loven har allerede blitt godt kjent med noen av de utfordringer som lovens forpliktelser skaper. Ifølge loven er virksomheter bl.a. forpliktet til å redegjøre for sine aktsomhetsvurderinger og offentliggjøre redegjørelsen innen 30. juni hvert år. Fristen 30. juni 2023 var første gang virksomheter har vært forpliktet til å offentliggjøre redegjørelsen. Nå har Forbrukertilsynet sett på "resultatene" – og Forbrukertilsynet er skuffet.

Forbrukertilsynet har den 15. november 2023 publisert en artikkel på nettsiden deres, der Forbrukertilsynet presenterer sine funn på bakgrunn av Forbrukertilsynets kontroll med 500 virksomheter og deres overholdelse av redegjørelsesplikten i åpenhetsloven. Artikkelen kan leses her.

Resultatet er ikke oppløftende og viser at ut av 500 virksomheter var det ca. 1/5 som ikke hadde oppfylt kravet til å utarbeide og(/eller) publisere en redegjørelse av virksomhetens aktsomhetsvurdering. Forbrukertilsynet opplyser at de allerede har rettet henvendelse til disse virksomheter og gjort de oppmerksom på plikten til utarbeidelse og publisering av redegjørelsen.

I tillegg har Forbrukertilsynet også sett gjennom de redegjørelser som har blitt publisert innen fristen. Også her har Forbrukertilsynet konstatert mangler og varierende kvalitet. Det fremgår ikke av Forbrukertilsynets artikkel i hvilket omfang Forbrukertilsynet også har rettet henvendelse til disse virksomheter. Noen av de mangelfulle forhold som har blitt avdekket av Forbrukertilsynet er:

  • I liten grad redegjørelse for negative forhold som har blitt avdekket.
  • I liten grad redegjørelse for iverksatte eller planlagte tiltak.
  • Uklart om publisert informasjon på nettsider er ment som "redegjørelse" eller bare informasjonsside om virksomhetens arbeid med åpenhetsloven.
  • For virksomheter som har publisert en redegjørelse dekkende over flere konsernvirksomheter er det uklart, hvilke forhold i redegjørelsen dekker hvilke deler av konsernet.
  • Mangelfullt arbeid med konkret risiko og konkrete tiltak.

Kvale har et sterkt team som beskjeftiger seg med åpenhetsloven og som har stor erfaring med å bistå og veilede virksomheter som ledd i virksomhetenes arbeid med overholdelse av pliktene i åpenhetsloven. Dette gjelder både i form av den praktisk tilgang til arbeidet med aktsomhetsvurderinger, redegjørelsen og behandling av innsynskrav.

Ta gjerne kontakt dersom dere har noe spørsmål!